Проект Действительно ли существует проблема отцов и детей

  • Хомей Ольга Михайловна, учитель английского языка

Пояснительная записка.

Проект “Действительно ли существует проблема
отцов и детей” включает в себя разговорные темы
на английском языке: “Я и моя семья”, “Проблемы
молодёжи и подростков”, а также вопросы по
психологии: “Типы семейного воспитания”,
“Решение конфликтных ситуаций в семье”.
Учащиеся изучают и анализируют типы семейных
отношений, проводят опрос “Каковы основные темы
споров в семье между родителями и детьми”,
составляют правила бесконфликтного общения в
семье и пишут советы для будущих родителей “Как
избежать проблем недопонимания с детьми”.
Результаты своей работы учащиеся представляют в
виде презентации на английском языке “Основные
темы споров в семье” и публикации-буклета
“Основные типы семейного воспитания”.

Проект выполняется на протяжении месяца и
включает в себя как учебные занятия в рамках
школьного учебного плана по предмету (4-5 часов),
так и самостоятельную работу школьников вне
школьного расписания занятий (4-6часов). Учебные
занятия (уроки) по проекту включают:

Урок 1 – Презентация проекта.
Постановка тем самостоятельных заданий:

  1. Сравнить основные стили семейного воспитания.
  2. Провести опрос и схематизировать основные темы
    споров в семье.
  3. Сформулировать правила бесконфликтного
    общения.
  4. Написать советы для будущих родителей “Как
    избежать проблем с детьми”.

Распределение школьников по мини-проектам.
Обсуждение планов работы.

Урок 2 – Проведение
учебно-практического занятия “Семейные
проблемы: родители и дети”.

Урок 3 – Конкурс на лучший буклет
“Основные типы семейного воспитания”. (Приложение 1.)

Урок 4 – Презентация слайд-программы
на английском языке “Основные темы споров в
семье”.(Приложение 2)

Контроль может проводиться посредством
опросов, наблюдения, анализа письменных работ,
тестов и итоговых творческих заданий. Оценка
может проводиться учителем, другими учащимися
или самим учеником.

Проведение учебно-практического
занятия “Семейные проблемы: родители и дети”.

Цели занятия:

  1. Создание условий для формирования
    коммуникативных умений путём ведения диалога на
    тему “Семейные проблемы”.
  2. Pазвитие языковой культуры как основы
    социализации учащихся.
  3. Bоспитание семьянина как одной из 5 социальных
    ролей человека (гражданин, семьянин, труженик,
    потребитель, собственник) путём анализа семейных
    отношений.

В ходе занятия учащиеся смогут:

  1. Соотнести слова с их дефинициями.
  2. Назвать основные спорные темы в семье.
  3. Составить свои микродиалоги.
  4. Охарактеризовать различные стили воспитания
    детей (авторитарный, либеральный,
    демократический).
  5. Написать советы будущим родителям, как избежать
    проблем с детьми.

Материалы:

  1. Рабочие карточки № 1, 2, 3, 4.
  2. Карточка с названием темы урока “Family problems”.
  3. Карточки с тематикой семейных споров.
  4. Карточки с названием стилей воспитания.
  5. Аудиозапись диалога.
  6. Бумага, маркеры для работы в группах.

Условные обозначения: Т.- teacher- слова
учителя.

Занятие ведётся в форме дискуссии, учащиеся
работают в группах по 4-6 человек.

Ход занятия:

1.Мотивация.

Учитель предлагает учащимся выполнить первое
задание Card 1, целью которого является соединение
слов с их дефинициями. После выполнения задания
учащимся предлагается сформулировать тему
занятия.

CARD 1.

Match the definitions with the words.

1. To help to grow.
2. Penalty for doing wrong.
3. What there is between one thing/person/idea and another or others.
4. Intellectually and emotionally mature.
6. To put the arms round tightly to show love.
7. Shared understanding.
8. To express disagreement.
9. Failure to understand correctly.
10. The difference in ideas, feelings and interests between older and younger people,
especially considered as causing lack of understanding.

  • to hug
  • adults
  • punishment
  • generation gap
  • to rear
  • misunderstanding
  • relationship
  • obedient
  • mutual understanding
  • to argue

Т.: What theme do you associate these words and definitions?

Карточка с темой урока вывешивается на
доску:”Family problems”.

Т.:1.Explain the following words which belong to a famous teacher Janush
Korchak:

“There are no children- there are people, but with their own thoughts, their own
experience, their own desires and feelings”.

Учащиеся, работая в группах, обсуждают вопросы
и дают ответ. У каждой группы может быть общий
ответ или персональное мнение учащегося.

Т.: 2.When do children start feeling the difference in ideas and interests between
them and their parents?

Т.: 3.Do you have problems of misunderstanding with your parents?

Т.: 4.Name the most common topics teenagers argue about with their parents and
guardians.

Таблички вывешиваются на доску:

clothes
appearance
coming home late
friends
getting up in the morning
going out at night
homework
money
music
politeness and good manners
TV and video

Т.: 5.What is the most common topic of arguing in your family?

Учащимся предлагается прослушать диалог-спор
между родителями и 15- летней дочерью, в ходе
которого учащиеся должны отметить основные темы
споров.

Т.: 6.Let’s listen to the dialogue. Judy Carter is arguing with her parents. Listen
to the conversation. What are five things they are arguing about?

(going out at night, homework, clothes and appearance, coming home late,
politeness).

Dialogue :

Mother: Where are you going, Judy?

Judy: Out.

Mother: Yes, but where?

Judy: I’m going to see some friends. Okay?

Mother: But you’ve got school tomorrow and it’s late.

Judy: It’s not late. It’s 9.30.

Mother: It’s too late to go out. And anyway, what about the story you have to

write for English?

Judy: I’ve written it.

Mother: Are you sure? I don’t think you do enough for school. Well, anyway,

you can’t go out like that.

Judy: Why not?

Mother: Your skirt is far too short.

Judy: Oh, okay. I’ll put my jeans on.

Mother: And you must be home by eleven.

Judy: By eleven! But mum, its 9.30 now.

Mother: Well, as I say, you’ve got school tomorrow. I had to be home by 10

When I was your age, so you’ve got nothing to complain about.

Judy: That was hundreds of years ago. Things are different now.

Father: Don’t be rude, Judy! You mustn’t speak to your mother like that.

Go on, apologies.

Judy: Oh, okay. I’m sorry. Is that okay? Can I go now?

Father: Yes, you can go out but remember, no later than 11 and put

something else on.

Judy: Oh, okay.

Учащимся предлагается поработать в парах и
составить микродиалоги на основе популярных
высказываний английских и американских
родителей.

Т.: 7.Make your own dialogue using favourite things that British and American parents
told their children (Card 2).

CARD 2.

Favourite things that British and American parents told their children.

1. All I do is follow you around, picking up after you like some maid.
2. Am I talking to a brick wall?
3. As long as you live under my roof, you’ll do as I say.
4. Did you clean your room?
5. Don’t ask me WHY. The answer is NO!
6. Go and ask your father.
7. Go to you room think about what you did!
8. How many times do I have to tell you?
9. I can always tell when you are lying.
10. Money does not grow on trees.
11. I’ll treat you like an adult when you start acting like one.
12. I’ve told you a thousand times…
13. Leave your sister (brother) alone!
14. So if Bob’s mom let him do it? If Bob’s mom let him jump off Empire State
Building, would you want me to let you do it?
15. The apple doesn’t fall far from the tree.

T.: 8.Divide in two groups:

1) who has very strict parents
2) who has liberal parents.

На основе Card 3 учащимся предлагается ролевая
игра:

CARD 3.

1.Student A and B – you are extremely strict parents. Describe the way you bring your
children up. Give the reasons for this method of up-bringing.Students C and D – you are
their children. Describe your relations with parents.

2.Students A and B – you are very kind parents. Describe the way you bring your
children up. Give the reasons for this method of up-bringing.Student C and D – you are
their children. Describe your relations with parents.

Учащиеся работают в группах, обсуждая
следующие вопросы, учитель вывешивает на доску
карточки с названиями стилей воспитания: (authoritative,
liberal, democratic
)

T.: 9.Try to characterise the authoritative style of rearing children.

T.: 10. Try to characterise the liberal style of rearing children.

T.: 11. Can you say that the authoritative (liberal) style is the best way of up-
bringing? Why do you think so?

T.: 12. What do you think the best style of rearing children? (Democratic style)

T.: 13. Try to characterise the democratic style of rearing children.

После обсуждения учащимся предлагается
практическое задание Card 4.

CARD 4.

Read the text and write some words of advice to future parents how to
avoid misunderstanding between them and their children.

One day you’ll become a grown-up. You won’t go to school and you won’t
do your homework. You will be independent. You won’t live with your parents anymore and
they won’t tell you what to do. You won’t play noisy games and you won’t see any
cartoons. You will read serious books. You and your friends will have families and
children. And you will tell your children what to do and how to behave.

Дети работают в группах, затем представляют
результат на листах на доске.

Рефлексия.

1.Was it interesting for you to discuss the theme of family problems?
2. What was the most difficult for you on the lesson?
3. Would you like to continue discussing the theme of family problems?